Skip to main content

Kwaliteitsvolle interacties vormen de motor voor groei en ontwikkeling: zowel de interacties tussen begeleider en kind, tussen kinderen onderling, tussen begeleider en team/beleid …

Gevonden aantal resultaten: 8

Kracht van partnerschappen met een muzisch tintje. Presentatie Lerend Netwerk 2 april 2021

De kracht van partnerschappen met een muzisch tintje! – praktijkvoorbeelden van muzische workshops waarbij kinderen in de basisschool dankzij betekenisvolle interacties tot een krachtig samenspel komen. Karen Reekmans (Hogeschool PXL) Bekijk hier de PowerPoint-presentatie Bekijk hieronder de sessie.

Onderwijs in Brussel is… urban education, (kans)armoede en onderwijs

“Leerkrachten kunnen de complexe armoedeproblematiek niet oplossen. Leerkrachten kunnen kinderen en jongeren wel een gevoel van eigenwaarde en veerkracht geven én ze kunnen leerlingen begeleiden in de ontwikkeling van kwaliteitsvolle interactievaardigheden. Dit alles kan hen later misschien helpen om de cirkel te doorbreken! Geloven in elk kind, geloven in elke jongere, geloven in je impact […]

Pedagogisch documenteren

Pedagogisch documenteren is een methodiek overgewaaid uit Noord-Italië. Het helpt je om voor projecten en activiteiten te vertrekken vanuit de interesses van de kinderen zelf. Wat observeer je? Wat houdt hen bezig en hoe kun je daarop inspelen? Je voegt prikkels toe en komt samen met de kinderen tot een project dat je vastlegt in […]

Kunstactiviteiten doen stress bij kinderen in armoede dalen

“De studies liegen er niet om: de effecten van kunstzinnige activiteiten zijn heilzaam, zeker voor kinderen in armoede. Het is dus een must om dit soort activiteiten volop in te zetten in de klas. In Vlaanderen groeien steeds meer kinderen op in kansarmoede (De Morgen, 2018). De stress die deze kinderen ervaren is nefast voor […]

Ontvlambare Vingers

Het boek Ontvlambare Vingers van VBJK over kunstzinnig en filosofisch werken met kinderen neemt niet de kortste weg, het neemt allerlei bochten en omwegen. Durf jij bekende paden verlaten? Wil je je laten verwonderen door de onbevangenheid van jonge kinderen? Elke dag komen kinderen tot nieuw spel, nieuwe gedachten, nieuwe bouwwerken, nieuwe creaties. Net als […]

Vaarwel resultaat, welkom creatief proces!

Vaarwel knutselwerkjes, welkom crea-hoek. Sabine Plamper legt het uit: “We zijn snel geneigd kinderen te stimuleren door te roepen hoe ‘mooi’ we vinden wat ze doen. Maar daarmee maak je ze afhankelijk van jouw oordeel. Want ‘mooi’ is persoonlijk. Belangrijk is dat kinderen ontdekken wat ze zelf mooi en lelijk vinden, prettig en onprettig. Dan […]

Gepeuter

Jonge kinderen zijn vaak kleine Picasso’s: ze overtreden de regels van de kunst. Zo komen ze tot origineel werk. Hoe kun je die spontaniteit van kinderen tijdens het creatief werken bewaren en zelfs aanmoedigen? In dit boek geen sneeuwman met watten maar gedurfde activiteiten die kinderen tot 4 jaar volop laten experimenteren. In 40 activiteitenfiches […]

Vaarwel resultaat, welkom creatief proces!

Vaarwel knutselwerkjes, welkom crea-hoek. Sabine Plamper legt het uit: “We zijn snel geneigd kinderen te stimuleren door te roepen hoe ‘mooi’ we vinden wat ze doen. Maar daarmee maak je ze afhankelijk van jouw oordeel. Want ‘mooi’ is persoonlijk. Belangrijk is dat kinderen ontdekken wat ze zelf mooi en lelijk vinden, prettig en onprettig. Dan […]