Skip to main content

Onze hele handelen gebeurt in afstemming met de belangrijkste mensen in de ontwikkeling van kinderen: de ouders. Verder werken we samen met organisaties, instellingen, voorzieningen en diensten actief op diverse levensdomeinen. We slaan bruggen tussen onderwijs en buurt, onderwijs en welzijn.

Gevonden aantal resultaten: 20

Krachtig taalonderwijs en grote kansen in de klas van juf Femke. Presentatie Lerend Netwerk 26 februari 2021

Krachtig taalonderwijs en grote kansen in de klas van juf Femke Dr. Carolien Frijns (UGent) & Juf Femke (Europaschool) Bekijk hieronder de opname.

KOALA Taalscreening. Presentatie slotevent 5 oktober 2021.

Taalscreening, taalstimulering en taalbeleid. Prof. Dr. Kris Van den Brande Op het slotevent van 5 oktober 2021 neemt Prof. Dr. Kris Van den Brande ons mee in het ‘wat’ en ‘waarom’ bij de KOALA taalscreening. Deze presentatie vond plaats net voor de eerste afnames van KOALA (najaar 2021). Bekijk hier de PowerPoint-presentatie Bekijk hieronder de […]

Stressregulatie bij kleuters, lagere schoolleerlingen en hun leerkrachten. Presentatie Lerend Netwerk 2 april 2021

Stressregulatie bij kleuters, lagere schoolleerlingen en hun leerkrachten. Maai Huyse & Marieke Vandersmissen (Hogeschool UCLL) Bekijk hier de PowerPoint-presentatie. Bekijk hieronder de opname.

Taalintegratietrajecten: Effectieve taalondersteuning in het kleuter en lager onderwijs. Presentatie Slotevent 5 oktober 2021

Taalintegratietrajecten: Effectieve taalondersteuning in het kleuter en lager onderwijs, dr. Helena Taelman – Odisee Hogeschool Waaruit bestaat een effectief taaltraject voor leerlingen met nood aan taalsteun? In deze sessie belichten we enkele onmisbare bouwstenen voor het opzetten van zo’n taaltraject. Aan de hand van concrete voorbeelden en korte cases participeert elke deelnemer actief. Een taaltraject […]

Samen werken om te leren (Presentatie Lerend Netwerk 2020)

Bénédicte Vanblaere maakte over professionele leergemeenschappen in het basisonderwijs haar doctoraat en deelt gaag belangrijke inzichten. Leraren kunnen veel leren van elkaar, op hun eigen werkplek. Samen werken om te leren: gemakkelijker gezegd dan gedaan. Hoe gaat dit concreet? Wat is er nodig is om van een basisschool ook een leerplek voor leraren te maken? Via […]

Opzet van teamprofessionalisering

Effectieve teamprofessionalisering in het onderwijs Samen leren bevorderen? Wat je hebt geleerd, verankeren in de praktijk? Teamprofessionalisering effectief aanpakken? In team werken aan gemeenschappelijke doelen? Dit is een hele uitdaging. KdG helpt je graag op weg met een toolbox vol handvaten, tips, en goede praktijken. Zo kan je in je opleiding of dienst zélf aan […]

Co-teaching: leren van en met elkaar!

Twee of meerdere leerkrachten voor de klas, het lijkt wel een ideale wereld. Is het een ideale wereld of is het echt mogelijk? Welke voorwaarden moet voldaan zijn? En op welke manier kan je het meest van elkaar leren? Jolien Quinten (PXL Hogeschool Kleuteronderwijs) neem jullie mee in haar avontuur en onderzoeksbevindingen vanuit de lerarenopleiding, […]

Meertaligheid als realiteit én rijkdom: hoe professionals, ouders én kinderen versterken? Presentatie Lerend Netwerk 1 maart 2023

Meertaligheid als realiteit én rijkdom: hoe professionals, ouders én kinderen versterken? Kathy Jacobs en Tine Rommens, Agentschap Opgroeien & Brecht Peleman, VBJK Hier kan je de sessie bekijken. Meer informatie vind je hier.

Good practice omtrent teamteaching: STEAM in TEAM(teaching) Presentatie Lerend Netwerk 5 oktober 2022

Plenaire sessie: Good practice omtrent teamteaching: STEAM in TEAM(teaching) Leen Rosiers, Erasmushogeschool Brussel Hier kan je de opname van de sessie (her)bekijken.

Hoe werken basisscholen aan gelijke onderwijskansen na het nieuwe omkaderingssysteem. Presentatie Lerend Netwerk 5 oktober 2022

Hoe werken basisscholen aan gelijke onderwijskansen na het nieuwe omkaderingssysteem Goedroen Juchtmans, vrijwillig medewerker KULeuven Hier kan je de opname van de sessie (her)bekijken.

Good practice: teamteaching tijdens de les begrijpend lezen. Presentatie Lerend Netwerk 23 juni 2022

Lerend Netwerk I (23 juni 2022) Samen naar grote onderwijskansen (Voor)lezen, doe je mee? (Online) Sessie Good practice: teamteaching tijdens de les begrijpend lezen Lisa Verhelst, Dagelijks Leren & Centrum voor Taal en Onderwijs Hier kan je de sessie (her)bekijken.

Teamteaching: SAMEN onderweg. Presentatie slotevent 5 oktober 2020

Teamteaching: SAMEN onderweg. Presentatie slotevent 5 oktober 2020 door dr. Mieke Meirsschaut en dr. Ilse Ruys (Arteveldehogeschool) Bekijk hier de presentatie. Kijk hier naar een kort filmpje over teamteaching (Meirsschaut & Ruys, 2018).   Kijk hier naar de inspiratiesessie op het slotevent 5 oktober 2020:

Kwaliteitsvolle kleuterparticipatie (Onderwijsinspectie)

Tijdens de doorlichtingen (schooljaar 2018-2019) onderzocht de onderwijsinspectie kwaliteitsvolle kleuterparticipatie. Ze bespreken in het rapport drie hefbomen op uitvoeringsniveau: kwaliteitsvolle interactie, educare en educatief partnerschap & twee op beleidsniveau: visie/beleid en afstemming partners. Zij inspireerden zich ook op de hefbomen van Kleine Kinderen Grote Kansen. Lees hier hun bevindingen en tal van inspirerende praktijkvoorbeelden.  

Onderwijs in Brussel is… urban education, (kans)armoede en onderwijs

“Leerkrachten kunnen de complexe armoedeproblematiek niet oplossen. Leerkrachten kunnen kinderen en jongeren wel een gevoel van eigenwaarde en veerkracht geven én ze kunnen leerlingen begeleiden in de ontwikkeling van kwaliteitsvolle interactievaardigheden. Dit alles kan hen later misschien helpen om de cirkel te doorbreken! Geloven in elk kind, geloven in elke jongere, geloven in je impact […]

Wachten in de kleuterklas: maak van routines leerkansen

Jonge kleuters zijn een kwart van de schooldag aan het wachten. Deze onthutsende conclusie komt uit onderzoek van de UGent. “We zien zorg en leren nog te veel als tegengestelde begrippen”, zegt specialist Brecht Peleman. “In routines zitten net veel leerkansen.” Lees hier het artikel en krijg 6 tips om minder te wachten in de […]

Hoor jij de vogels fluiten? Zet het kind centraal tijdens eetmomenten.

Over het perspectief van kinderen, over het minimaliseren van wachttijden en het maximaliseren van zorg- en leerkansen. Dit blogbericht werd geschreven door Sofie Verschaeve (Arteveldehogeschool) en Nicky Latomme (leraar kleuteronderwijs) in het kader van het project van Arteveldehogeschool binnen het traject van Kleine Kinderen Grote Kansen in 2020. Nicky schreef haar bachelorproef over het kind […]

De kracht van sociaal kapitaal: een goede school verbindt

Onderzoeker Roger Goddard (Ohio State University, 2018): “Scholen moeten intentionele inspanningen doen om sociaal kapitaal op te bouwen. Dat mogen we niet aan het toeval overlaten.”. Sociaal kapitaal is het vermogen dat zit in sterke positieve relaties tussen kinderen, leerkrachten, ouders en de gemeenschap. Actief inzetten op sociaal kapitaal loont! Lees de blogpost (Kleutergewijs) over […]

Good practice: teamteaching tijdens de les begrijpend lezen. Presentatie Lerend Netwerk 23 juni 2022

Lerend Netwerk I (23 juni 2022) Samen naar grote onderwijskansen (Voor)lezen, doe je mee? (Online) Good practice: teamteaching tijdens de les begrijpend lezen Lisa Verhelst, Dagelijks Leren & Centrum voor Taal en Onderwijs

Samenwerking in het onderwijs, hoe (on)vanzelfsprekend is dat?

Postdoctoraal onderzoeker Charlotte Struyve (KU Leuven & VIVES) legt in 9 minuten uit hoe je als schoolteam grote kansen aan kleine kinderen kunt bieden. Met welk krachtig inzicht wil jij op jouw school aan de slag? Laat het weten in de reacties.

Waarom leraren beter in team werken

Wij stellen graag onderzoeker Charlotte Struyve aan jullie voor (KULeuven/Vives): “Leraar wordt een steeds complexere job. Expert zijn in lesgeven, ICT, zorg, differentiëren én een antwoord bieden op alle vragen die de maatschappij op onderwijs afvuurt? Dat kan een leraar niet meer in zijn eentje. Samenwerken is de enige oplossing”. Waarom doen we het dan […]