Kwaliteitsvolle interacties vormen de motor voor groei en ontwikkeling: zowel de interacties tussen begeleider en kind, tussen kinderen onderling, tussen begeleider en team/beleid …
Filter
Gevonden aantal resultaten: 56

Krachtig taalonderwijs en grote kansen in de klas van juf Femke. Presentatie Lerend Netwerk 26 februari 2021
Krachtig taalonderwijs en grote kansen in de klas van juf Femke Dr. Carolien Frijns (UGent) & Juf Femke (Europaschool) Bekijk hieronder de opname.

KOALA Taalscreening. Presentatie slotevent 5 oktober 2021.
Taalscreening, taalstimulering en taalbeleid. Prof. Dr. Kris Van den Brande Op het slotevent van 5 oktober 2021 neemt Prof. Dr. Kris Van den Brande ons mee in het ‘wat’ en ‘waarom’ bij de KOALA taalscreening. Deze presentatie vond plaats net voor de eerste afnames van KOALA (najaar 2021). Bekijk hier de PowerPoint-presentatie Bekijk hieronder de […]

Stressregulatie bij kleuters, lagere schoolleerlingen en hun leerkrachten. Presentatie Lerend Netwerk 2 april 2021
Stressregulatie bij kleuters, lagere schoolleerlingen en hun leerkrachten. Maai Huyse & Marieke Vandersmissen (Hogeschool UCLL) Bekijk hier de PowerPoint-presentatie. Bekijk hieronder de opname.

Taalintegratietrajecten: Effectieve taalondersteuning in het kleuter en lager onderwijs. Presentatie Slotevent 5 oktober 2021
Taalintegratietrajecten: Effectieve taalondersteuning in het kleuter en lager onderwijs, dr. Helena Taelman – Odisee Hogeschool Waaruit bestaat een effectief taaltraject voor leerlingen met nood aan taalsteun? In deze sessie belichten we enkele onmisbare bouwstenen voor het opzetten van zo’n taaltraject. Aan de hand van concrete voorbeelden en korte cases participeert elke deelnemer actief. Een taaltraject […]

Allemaal taal
Van brabbelen tot babbelen, van de eerste woordjes tot de eerste liedjes: kinderen ontdekken samen met jou honderden manieren om zich uit te drukken. Terwijl ze spelend de wereld verkennen, leren ze elke dag hoe ze andere kinderen en volwassenen bij hun ervaringen kunnen betrekken. Om jonge kinderen veel kansen te bieden, is het belangrijk […]

Aan de slag met data voor grote onderwijskansen. Presentatie Lerend Netwerk 11 mei 2023
Plenaire lezing Aan de slag met data voor grote onderwijskansen Dr. Roos Van Gasse (UAntwerpen) & dr. Carolien Frijns (UGent) Bekijk hier de opname.

Meertaligheid als realiteit én rijkdom: hoe professionals, ouders én kinderen versterken? Presentatie Lerend Netwerk 1 maart 2023
Meertaligheid als realiteit én rijkdom: hoe professionals, ouders én kinderen versterken? Kathy Jacobs en Tine Rommens, Agentschap Opgroeien & Brecht Peleman, VBJK Hier kan je de sessie bekijken. Meer informatie vind je hier.

Informatiegeletterdheid: Een essentiële 21e-eeuwse vaardigheid. Presentatie Lerend Netwerk 29 november 2022
Plenaire lezing: Informatiegeletterdheid: Een essentiële 21e-eeuwse vaardigheid Dr. Roos Van Gasse, Universiteit Antwerpen Hier kan je de opname van de sessie (her)bekijken.

Het verschil blijven maken. Samenwerken voor grote taalleerkansen. Presentatie Lerend Netwerk 5 oktober 2022
Plenaire sessie: Het verschil blijven maken. Samenwerken voor grote taalleerkansen. Dr. Carolien Frijns, UGent Hier kan je de opname van de sessie (her)bekijken.

Werken met rijketeksten.org. Presentatie Lerend Netwerk 5 oktober 2022
Werken met rijketeksten.org Heleen Rijckaert, beleidsadviseur bij de Nederlandse Taalunie Hier kan je de opname van de sessie (her)bekijken.

Voluit de kaart trekken van de vijf sleutels van begrijpend lezen. Presentatie Lerend Netwerk 23 juni 2022
Interactieve plenaire sessie: Voluit de kaart trekken van de vijf sleutels van begrijpend lezen Brenda Froyen, Arteveldehogeschool & Centrum voor Taal en Onderwijs Hier kan je de sessie (her)bekijken.

Lezen met begrip: ideeën voor krachtig leesonderwijs in de lagere school. Presentatie Lerend Netwerk 23 juni 2022
Lezen met begrip: ideeën voor krachtig leesonderwijs in de lagere school Pieter Verstraeten, UCLL Hier kan je de sessie (her)bekijken.

Talentgericht (taal)onderwijs in de kleuterklas. Presentatie Lerend Netwerk 23 juni 2022
Talentgericht (taal)onderwijs in de kleuterklas Saar Steverlinck en Hanne Rosius, PXL Hier kan je de sessie (her)bekijken.

EHBO voor anderstalige nieuwkomers in de klas. Presentatie Lerend Netwerk 23 juni 2022
EHBO voor anderstalige nieuwkomers in de klas Brenda Froyen, Arteveldehogeschool & Centrum voor Taal en Onderwijs Hier kan je de sessie (her)bekijken.

De leesscan. Op weg naar een duurzaam leesbeleid. Presentatie Lerend Netwerk 23 juni 2022
De leesscan. Op weg naar een duurzaam leesbeleid. Lieve Van Severen, Odisee Hogeschool Hier kan je de sessie (her)bekijken.

Good practice: teamteaching tijdens de les begrijpend lezen. Presentatie Lerend Netwerk 23 juni 2022
Lerend Netwerk I (23 juni 2022) Samen naar grote onderwijskansen (Voor)lezen, doe je mee? (Online) Sessie Good practice: teamteaching tijdens de les begrijpend lezen Lisa Verhelst, Dagelijks Leren & Centrum voor Taal en Onderwijs Hier kan je de sessie (her)bekijken.

Dan wil ik een zak over mijn hoofd, juf. Kinderen over socio-emotionele ontwikkeling en gevoelens bij meertalig opgroeien. Presentatie Lerend Netwerk 1 maart 2023
Plenaire lezing: Dan wil ik een zak over mijn hoofd, juf. Kinderen over socio-emotionele ontwikkeling en gevoelens bij meertalig opgroeien. Graziela Dekeyser, postdoctoraal onderzoeker en docent, KULeuven

De weg naar meertalig voorlezen: drie drempels overwonnen!
Hoe komt het dat meertalige prentenboeken ondervertegenwoordigd zijn in de kleuterklas? Het antwoord op die vraag is simpel: het is niet zo simpel. Een korte bevraging bij leerkrachten toont dat velen met volgende drie vragen kampen: ‘Welke boeken kan ik het best gebruiken?’, ‘Waar kan ik ze vinden?’ en ‘Wie zal die verhalen dan voorlezen?’ Deze […]

Kwaliteitsvolle kleuterparticipatie (Onderwijsinspectie)
Tijdens de doorlichtingen (schooljaar 2018-2019) onderzocht de onderwijsinspectie kwaliteitsvolle kleuterparticipatie. Ze bespreken in het rapport drie hefbomen op uitvoeringsniveau: kwaliteitsvolle interactie, educare en educatief partnerschap & twee op beleidsniveau: visie/beleid en afstemming partners. Zij inspireerden zich ook op de hefbomen van Kleine Kinderen Grote Kansen. Lees hier hun bevindingen en tal van inspirerende praktijkvoorbeelden.

Het verschil maken tijdens en rond de maaltijden
Als leerkracht kan je al heel eenvoudig het verschil maken door van de eetruimte een gezellige plaats te maken, met niet te veel lawaai en gedoe. Niemand vindt het gezellig om een appeltje te smullen in een tochtige gang met veel passage, of om zijn middageten in een volle, lawaaierige eetzaal naar binnen te werken. […]

Piet Van Avermaet over meertaligheid, diversiteit en inclusie
Prof. Piet van Avermaet verduidelijkt dat omgaan met diversiteit en inclusie niet meer of niets minder is dan goed klas houden. Ben jij benieuwd wat hij te vertellen heeft? Beluister dan deze podcast.

Vlaamse klassen worden superdivers
“Als school moet je álle leerlingen in je klas aanspreken en hen voorbereiden op een superdiverse samenleving en arbeidsmarkt”, zegt socioloog Dirk Geldof. “Maar daar is nog werk aan.” In deze lezing, gegeven op de Canon Cultuurdagen, presenteert Dirk Geldof de uitdagingen voor het onderwijs van vandaag en morgen. Dirk Geldof is socioloog en auteur […]

Onderwijs in Brussel is… urban education, (kans)armoede en onderwijs
“Leerkrachten kunnen de complexe armoedeproblematiek niet oplossen. Leerkrachten kunnen kinderen en jongeren wel een gevoel van eigenwaarde en veerkracht geven én ze kunnen leerlingen begeleiden in de ontwikkeling van kwaliteitsvolle interactievaardigheden. Dit alles kan hen later misschien helpen om de cirkel te doorbreken! Geloven in elk kind, geloven in elke jongere, geloven in je impact […]

Wachten in de kleuterklas: maak van routines leerkansen
Jonge kleuters zijn een kwart van de schooldag aan het wachten. Deze onthutsende conclusie komt uit onderzoek van de UGent. “We zien zorg en leren nog te veel als tegengestelde begrippen”, zegt specialist Brecht Peleman. “In routines zitten net veel leerkansen.” Lees hier het artikel en krijg 6 tips om minder te wachten in de […]

Kip of ei – Naar sterk taalonderwijs in de basisschool
Taal is een venijnig vehikel. We hebben taal nodig om de leerstof op school te kunnen begrijpen én op diezelfde school leren en verfijnen we die taal. Taalverwerving is een kip-en-eiprobleem van het eerste uur: de leraar verpakt allerlei kennis en vaardigheden in taal en de kinderen hebben exact diezelfde taal nodig om het pakje […]